Almed.cz
na Facebooku:
Jste zde:  Almed ServisDietní jídlaRedukční dieta

Redukční dieta

DIETA Č. 8 – REDUKČNÍ
Tato dieta by měla obsahovat: 5300KJ energie, 75g bílkovin, 70g tuků a 150g sacharidů

Hlavní zásadou redukční diety je vyloučit potraviny, které obsahují volné koncentrované cukry – cukr, med, džem, čokoláda, cukrovinky. Omezují se dávky potravin, které obsahují cukry ve formě polysacharidů – škrob, mouka, pekárenské výrobky. Dále se ve stravě vylučují volné tuky a omezují se potraviny, které obsahují takzvané skryté tuky. Strava by se měla podávat 6x denně, některé chody tvoří prakticky jen ovoce nebo zelenina.

  • otylost (nadváha), což je porucha látkové přeměny, při nichž dochází k nadměrnému ukládání tuku v těle a v důsledku toho se zvyšuje tělesná hmotnost. Sama o sobě zdraví klienta neohrožuje, ale svými následky a hlavně komplikacemi zkracuje život.
  • při přípravě jídel se využívá moderních způsobů úpravy stravy – na grilech, teflonovém nádobí, v alobalech a podobně. Z tradičních technologických postupů lze využít hlavně vaření a dušení. Pokrmy se připravují v přírodní formě bez podstatného zahušťování.

 

Nevhodné potraviny:
maso – tučná masa, vnitřnosti, paštiky, konzervy, uzeniny, slaniny
mléko – tučné tvarohy, smetana, šlehačka, majonéza, tatarská omáčka
mléčné výrobky – smetanové jogurty, sladké jogurty,
sýry – tučné tavené i tvrdé sýry
tuky – sádlo, máslo, lůj, škvarky
pečivo – bílé pečivo, tučné pečivo, kynuté pečivo, sladké pečivo
ovoce – sladké druhy ovoce – hrozny, švestky, hrušky, kompoty, džemy
zelenina – bez omezení, nepoužíváme sterilovanou zeleninu ve sladkém nálevu
příkrmy – knedlíky kynuté i bramborové, těstoviny ve větším množství, bílé pečivo

 

Redukční dieta však bez zvýšené tělesné aktivity nemá smysl, pohyb rozpumpuje lymfu, která z těla odvádí toxické látky. Nesprávná dieta může zmenšit nadváhu, ale snadno vede ke svalové ochablosti. Dieta spojená s pohybem je mnohem účinnější.

Jedním z používaných ukazatelů tělesné hmotnosti je BMI = body mass index. Počítá se z výšky a váhy podle následujícího vzorce:
Tělesná hmotnost v kg děleno výška v m na druhou.
Příklad: jestliže vážíte 60kg a měříte 1,7m výpočet bude vypadat:
60 : (1,7x1,7) = 20,76
BMI u zdravého člověka by se měl pohybovat v rozmezí od 20 – 25, při uvedené výšce a hmotnosti byste tedy byli v normě.
BMI KATEGORIE
16 – 20            podváha                                                                                                  

20 – 25             norma                                                                                                                   

25 – 30            nadváha                                                                                                         

30 – 40            obezita                                                                                                      

40 – více          těžká obezita


Vhodný recept:

Slovenská pečeně z králíka                                                                                                

10 porcí
1,30kg králičího masa                                                                                                                  

100g rostlinného oleje                                                                                                    

400g celeru                                                                                                                                           

200g mrkve                                                                                                                                   

100g cibule                                                                                                                       

500g bílého netučného jogurtu, sůl
Omyté králičí maso nakrájíme na porce, opečeme na oleji, podlijeme a osolíme. Přidáme očištěnou na hrubém struhadle nastrouhanou zeleninu a nahrubo nakrájenou cibuli. Jakmile je maso měkké, vyjmeme je a šťávu zahustíme bílým nízkotučným jogurtem, pak vrátíme maso zpět a prohřejeme.


Tvarohová pomazánka se zeleninou                                                                                           

10 porcí
2kg měkkého nízkotučného tvarohu                                                                                  

400g mrkev                                                                                                                            

400g celer                                                                                                     

200g jarní cibulka i s natí                                                                                                                 

½ až 1l mléka dle potřeby, sůl
Nízkotučný tvaroh smícháme s nízkotučným mlékem a přidáme na jemno nastrouhanou, očištěnou zeleninu. Přidáme drobně nakrájenou cibulku s natí a dle chuti osolíme. Podáváme s celozrnným pečivem.